Повідомити новину

Поширити:

Вступаємо у зимові свята і попри усі обмеження будемо витрачати гроші – на подарунки близьким, застілля, відпочинок. Крамниці, індустрія послуг та розваг, розігріті щедротами свята Миколая, чекають від нас такої ж споживацької ейфорії і на Новий рік, Різдво. Бо далі буде локдаун. Саме зараз золотий час для бізнесу, аби надолужити втрачене за неочікувано виснажливий рік. А для покупців – час святкового шопінгу.
Хоч «чорна п’ятниця» уже позаду, торговельні заклади не знімають з вітрин наклейок з написами про акції, знижки та розпродажі. Покупці, споживачі, хоч і знають, що далеко не завжди акційні цінники свідчать про нижчу ціну, проте «купуються», бо слово «акція» має таки магічну силу.
Що варто знати, аби святкові покупки не завершилися розчаруванням? Передусім продавець повинен надати вам правдиву інформацію про товар, повідомити про причини зниження його вартості, адже акції можуть розповсюджуватися на товар із незначними дефектами (подряпинами, незначними вм’ятинами, товар після ремонту, а також нетоварного вигляду тощо), і товар належної якості, наприклад: несезонні речі, стара колекція, остання пара тощо.
Якщо ви придбали акційний товар і, прийшовши додому з’ясували, що він має істотні недоліки, про які вас не попередив продавець, ви маєте право, керуючись ст. 8 ЗУ «Про захист прав споживачів», звернутися до магазину з вимогою повернути сплачені вами кошти за товар неналежної якості або обміняти на аналогічний товар належної якості. Це те, що стосується товару неналежної якості, про недолік якого вам не було відомо.
Якщо ви придбали товар з незначними недоліками, про які продавець повідомив, ви не маєте права вимагати повернення коштів за нього або обміну на підставі ст. 8 ЗУ «Про захист прав споживачів», а саме обмін товару неналежної якості на товар належної. За такої умови товар вважається товаром належної якості. Таким чином, якщо вас не задовольнив придбаний акційний товар за якихось причин, відповідно до ст. 9 ЗУ «Про захист прав споживачів», споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не враховуючи дня купівлі. Обмін товару належної якості проводиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Є певні юридичні тонкощі, які важливо знати. Звертаючись до магазину з претензійною заявою, треба чітко у ній вказати, чого саме хочете ви. Поясню на конкретному прикладі. Нещодавно Верховний Суд поставив крапку у спорі між фірмою, яка торгує польськими меблями, та Головним управлінням Держпродспоживслужби в Тернопільській області. Йшлося про таку ситуацію. Тернополянин придбав у фірми диван за 22 тисячі гривень. Через декілька днів розійшлися шви на бильці. Власник дивану звернувся до продавця із заявою, у якій вимагав забрати диван і повернути йому гроші. Але в усній бесіді зійшлися на тому, що фірма забере браковане бильце і привезе з Польщі нове.
Минав час, обіцяне не виконувалося, і чоловік звернувся із скаргою до Держпродспоживслужби. Перевіривши скаргу, фахівці відомства видали продавцеві припис, яким зобов’язали усунути недоліки щодо проведення гарантійного ремонту пошкодженого елементу дивану і за кожний день затримки усунення недоліків понад встановлений строк (п`ятнадцять днів) виплатити споживачеві неустойку в розмірі одного відсотка вартості товару. Зважаючи, що фірма прострочила виконання аж на місяць, то чоловікові мала б виплатити понад 6 тисяч гривень.
Здавалося б, цілком справедливо. Але… Фірма подала Держпродспоживслужбу за такий припис до суду і… виграла. Суд виходив з того, що правові наслідки у вигляді сплати споживачеві неустойки в розмірі одного відсотка вартості товару за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк настають у випадку заявлення споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару в розумний строк. А такої вимоги споживач продавцю не заявляв. А отже, на думку суду, фахівці Держпродспоживслужби не мали правових підстав оцінювати поведінку продавця товару з позиції виконання вимоги про безоплатне усунення недоліків товару.
Отож продавець хоч і усунув недолік, але на це знадобилося аж півтора місяці. Покупець упродовж цього часу «з’їв» собі чимало нервів. Було б справедливим, якби отримав за це компенсацію у вигляді сплати неустойки. Але для цього слід було грамотно написати заяву.
Ольга КУШНЕРИК