Повідомити новину

Поширити:

Щоранку чи не на кожній автобусній зупинці Тернополя – «хмара» розлючених людей. Одні запізнюються на роботу, інші – на навчання… На громадський транспорт доводиться очікувати хвилин 20, а то й 30.
Уже другий день поспіль люди змушені ходити пішки. А все тому, що міські перевізники оголосили страйк і відмовилися возити тернополян за, як вони вважають, нерентабельними тарифами. Нагадаємо, з 1 листопада вартість проїзду в тернопільських тролейбусах i маршрутках різко зросла, відповідно від 4 і 5 гривень до 8 і 9 у разі сплати готівкою. Це найвища ціна за проїзд серед обласних центрів України. Однак тільки п’ять днів проіснували в Тернополі «драконівські» тарифи — під тиском масових акцій протесту влада змушена була їх відмінити.
Із чого усе починалося
16 жовтня у КП «Тернопільелектротранс»  відбулися громадські слухання, під час яких виступили керівники міського управління транспорту та перевізники. Вони зазначали: вартість проїзду у громадському транспорті міста необхідно підвищувати.
«Зростання курсу долара спричиняє підвищення ціни на паливно-мастильні матеріали. Тож проїзд мав би коштувати принаймні 12 гривень», – каже Андрій Намака, директор ТзОВ «Менс-Авто».
Перевізники пояснюють, що вони – бізнесмени і мають заробляти кошти. Натомість навіть не виходять «на нуль». А подекуди їх праця є збитковою.
Також існує дуже велика проблема з кадрами. Водії масово відмовляються від нерентабельних рейсів, звільняються, їдуть за кордон.
Тож того дня разом із управлінням транспорту погодили трирівневий тариф у громадському транспорті міста. Просили, аби проїзд у маршрутках вартував: 9 гривень – готівковий, 8 гривень – за проїзним, 7 гривень – за карткою тернополянина. У тролейбусах, відповідно, 8, 7 і 6 гривень. Такий проект і подали на розгляд виконавчого комітету міської ради.
Після слухань, побачивши, що справа не рухається, п’ятеро перевізників навідались у міське управління транспорту із чіткою погрозою: «Ми не виїдемо на рейси. Зупинимо маршрутки».
Перевізники кажуть, що уже руки опускаються. У кожного з них по триста тисяч, а то й більше боргу за пальне. На АЗС їм відверто заявляють, що поки вони не розрахуються за вже відпущене пальне, не заправлятимуть.
«Субвенції не дають. Валідатори затримують виплату. Так, ми хотіли бути прогресивними, а «допрогресувалися» так, що транспорт зупиняється. Тариф за електронними квитками був 4 гривні, мінус п’ять відсотків. То виходить, що ми возили людей за 3,75 грн. Коли запроваджували валідатори, нам обіцяли значне збільшення прибутку. А що маємо натомість? Коштів не вистачає ні на зарплати, ні на обслуговування транспорту. Щотижня зупиняємо одну-дві маршрутки», – обурювалися чоловіки.
Борги КП «Тернопільелектротранс»
Проблеми, як з’ясувалося, не лише в автоперевізників. Працює у борг і КП «Тернопільелектротранс». Керівник комунального підприємства Андрій Мастюх заявив, що їм не вистачає 20 мільйонів гривень до кінця року на виплату заробітної плати та оплату за електропостачання. Тож вони подали у міську раду відповідний проект про необхідність підвищення цін за проїзд.
Підприємство повідомило, якщо міська рада не вживатиме заходи й тариф так і залишиться збитковим, то існує велика ймовірність того, що невдовзі усі тролейбуси можуть не виїхати в рейси.
Міська рада погодилася на умови перевізників
Наша газета вже писала, що 30 жовтня відбулося засідання виконавчого комітету міської ради. На ньому, заслухавши усі «за» і «проти», члени виконкому проголосували за підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті міста.
Начальник управління транспорту, комунікацій та зв’язку Ігор Мединський повідомив, що для тих, хто має «Соціальну картку тернополянина», проїзд у тролейбусі коштуватиме 5 гривень, у маршрутці – 6 гривень. На гривню більше платитимуть власники електронного квитка, а також тернополяни, які розраховуватимуться банківською карткою або за допомогою мобільного телефону, відповідно, 6 і 7 гривень. Оплата готівкою у тролейбусі становитиме 8 гривень, у маршрутці – 9 гривень. Для студентів та школярів, які мають «Соціальну картку тернополянина», квиток у тролейбусі коштуватиме 2,50 гривень, у маршрутці – 3 гривні.
Тисячі тернополян вийшли на «Транспортний майдан»
Обуренню людей не було меж. Люди не розуміли, чому вони змушені платити більше. Напруга зростала. Зрештою, громадські активісти оголосили у соцмережах, що у неділю, 4 листопада, на Театральному майдані відбудеться акція протесту проти «драконівських» тарифів у громадському транспорті.
Згодом активісти не на диктофон зізналися, що не очікували й половини такої кількості людей. Біля чотирьох тисяч тернополян вийшли, щоб висловити своє невдоволення владі. Не розуміли люди, як у місті, яке лідирує за найнижчими (!) зарплатами в країні, можуть бути найвищі тарифи на проїзд. Тоді ж склали і підписали резолюцію, у якій йшлося про те, щоб міська рада негайно відмінила незаконне рішення виконкому про підняття тарифів. Під резолюцією підписалися сотні протестувальників.
Опісля, щоб марно не стояти на майдані, розлючений натовп пішов перекривати вулиці міста. Варто зазначити, що пікетувальники поводилися доволі толерантно, пропускали карети швидкої допомоги, поліцію. Однак вирішили, що на цьому не зупиняться, і вже наступного ранку стояли під стінами міської ради.
До людей вийшов міський голова Сергій Надал. Спершу він намагався пояснити, що тернополянам немає на що скаржитись, мовляв, оформляйте «карту тернополянина» і їздіть спокійно. Однак люди не вгавали. Вони вимагали скасувати рішення виконкому. Зрештою, очільник міста під тиском обурених протестувальників «здався». І після тривалих розмов таки відмінив скандальне рішення виконавчого комітету, прийняте 30 жовтня. Заодно повідомив, що проведуть аудиторську перевірку вартості перевезення пасажирів в авто- та електротранспорті, про результати повідомлять. Окрім цього, Сергій Віталійович зазначив: «Але не нарікайте, якщо уже завтра транспорт у Тернополі зупиниться».
І як не дивно, слова міського очільника виявилися пророчими. Наступного ранку на дорогах Тернополя не було жодної маршрутки. Деякі містяни вперто очікували на автобусних зупинках на тролейбуси. Решта вирішили йти пішки.
Тернополяни обурені: за що платити більше?
До слова, ми теж добиралися на роботу пішки. Заодно поспілкувалися із містянами. Треба сказати, що думки дещо розділилися. Не всі погоджуються щоранку долати таку відстань. Хоча більшість не бачить в цьому жодної проблеми.
«Людоньки, дорожчає все! Комуналка, продукти… Але щоб подорожчав проїзд в цих, вибачте, «коритах»! Та за що їм платити такі гроші? Маршрутки розвалюються на ходу. Зі всіх щілин дме вітер. Це що, новий вид знущання над нами? Молодці, що вийшли, домоглися свого!» – схвалює Людмила Кравченюк, 47 років.
«Я і раніше не часто їздив маршрутками. Надаю перевагу тролейбусам або ж ходжу пішки. Тернополяни самі вині. «Проковтнули» ті «файні картки», тепер ще й проїзд став дорожчий. Добре, що опам’яталися. Особисто я на пікет не ходив, бо мені байдуже до тих маршруток», – каже Андрій Іванків, 22 роки.
«Найбільше мене обурюють водії. Царі, боги, бачите. Борони Боже, попросити квиток або ж обуритися. Я була свідком неприємної ситуації. У маршрутку зайшла старенька бабуся. Сказала, що має пенсійний. Водій почав вимагати «Картку тернополянина». Жінка на нього дивиться і не розуміє. З’ясувалося, що бабця приїхала з району до внучки в лікарню. На проїзд грошей не мала, бо чула що «в области задурно їздят». Водій змушував бабусю вийти. Я почала обурюватися, зрештою заплатила за бабцю».
Двоє студентів одного з тернопільських вишів мають радикально іншу думку:
«Ми навчаємось на Дружбі, живемо на масиві «Східний». Це накажете щоранку таку відстань долати? А якщо дощ чи сніг? Не всі влізають у ті тролейбуси. Чого домоглися? Ми були вже готові платити ті 9 гривень, лиш би вчасно на пари потрапити…» – Ігор та Андрій Максимишини.
Від редакції: Цікаво, чи їздили тернопільські транспортники, чиновники до Черкас або ближче – до Івано-Франківська, де за рахунок перевізників безкоштовно возять студентів та учнів? Чи намагалися переймати досвід тих міст, у яких вартість проїзду в міському транспорті суттєво дешевша, ніж тепер у Тернополі? А вартість пального, запчастин та долара – така сама…
Продовження буде…
Зоряна ДЕРКАЧ