Повідомити новину

Поширити:

Що передбачає реформа громадського транспорту?
Влада вирішила реформувати систему перевезення населення громадським транспортом. Завдяки чому зникнуть маршрутки, хто їх замінить та коли це станеться?
Майже весь громадський транспорт у країнах Європи дотаційний. Принципи функціонування сфери пасажирських перевезень регулює регламент Євросоюзу №1370, який відповідно до угоди про асоціацію з ЄС повинна імплементувати і Україна.
Наразі сфера громадських перевезень в Україні – це погана якість послуг помножена на корупційну складову. В результаті маємо ринок, на якому щорічно обертається 40 мільярдів гривень “чорної” готівки, а стосунки з’ясовуються навіть за допомогою зброї.
Змінити ситуацію повинен пакет з п’яти законопроєктів, якими вносяться зміни до шістнадцяти діючих законів. Реформа вже отримала назву “РУХ”.
Автори законопроєктів переконані – ухвалення цих документів очистить ринок від старих і неінклюзивних автобусів, дасть змогу покращити якість послуг для пасажирів і при цьому встановити справедливі ціни на проїзд.
Замість конкурсів – тендери
Мешканці міст та селищ переміщаються населеними пунктами або між ними. Місцева влада організовує конкурси на маршрути, щоб задовольнити попит. Конкурс можуть прописати під комунальне підприємство (наприклад, міський автобусний маршрут) або під приватного перевізника (наприклад, маршрутка Київ – Обухів).
Вибір перевізника на конкурсах є непрозорим і супроводжується корупційним “шлейфом”.
В результаті, часто переможцями таких конкурсів стають ті перевізники, що “знаходять підхід” до місцевих чиновників.
Ключова зміна, яку пропонує реформа “РУХ”, – це зменшення впливу людського фактора на процеси визначення перевізників. Для цього стіни місцевих адміністрацій, де сьогодні проходять конкурси, пропонується замінити системою публічних закупівель Prozorro.
Замовник в особі місцевої влади купуватиме на тендері транспортну роботу. Одиниця закупівлі – кілометр. Переможцем стане той перевізник, який запропонує найменшу ціну за кілометр транспортної роботи.
Перевізники більше не конкуруватимуть вмінням знайти підхід до місцевої влади, вони конкуруватимуть своїми бізнес-моделями. На Prozorro перевізника обиратимуть у випадку, якщо замовник віднесе маршрут до категорії громадського.
Зміни в законодавство передбачають, що департамент транспорту залишиться організатором перевезень. Додатково буде створено уповноважене підприємство, яке стане замовником транспортної роботи.
Що зміниться для перевізників
До перевізника висуватимуть вимоги щодо якості рухомого складу. Ті перевізники, які захочуть брати участь у конкурсі з невідповідним транспортом, не зможуть пройти навіть перший етап відбору.
Питання тарифу більше не хвилюватиме перевізників у разі ухвалення законопроєктів. Місто самостійно визначатиме тариф і збиратиме плату за допомогою єдиного електронного квитка. Завдання перевізника – якісно надавати транспортну послугу й отримувати за проїжджені кілометри гроші від муніципалітету.
З перевізниками укладатимуться довгострокові контракти із чіткими правилами та гарантіями, що стосуються умов роботи. Документом гарантуватиметься право їздити на маршруті протягом усього терміну дії контракту.
Згідно із регламентом ЄС, довгостроковий контракт на надання транспортної послуги є фінансовим активом. Під заставу контракту можна буде залучити фінансування у банку та інвестувати в новий рухомий склад.
За такої прозорої конкурентної системи до нас прийдуть і європейські транспортні компанії. І будуть встановлені ідентичні з європейськими країнами правила.
Реформа вимагатиме публікацію всіх контрактів та звітів у відкритому онлайн-доступі. Цей механізм дасть змогу порівнювати вартість витрат на 1 кілометр комунального підприємства та приватного перевізника.
Що зміниться для пасажирів
Зараз перевізник повинен не тільки на маршруті заробити, а й “відбити” хабарі, які роздав за право працювати. Тому, він прагне “витиснути” максимум з того, що є”.
Усе це впливає на якість надання послуг. У разі успішного впровадження реформи перевізник отримуватиме гроші від міста за дотримання розкладу, якісне і ввічливе обслуговування.
Контроль якості відбуватиметься через “Автоматичну систему диспетчерського управління громадським транспортом”. Диспетчерський центр організатора перевезень через спеціальне обладнання контролюватиме, як працює перевізник та чи йде він чітко за розкладом.
Якість роботи перевізника фіксуватиметься в автоматичному режимі. Якщо перевізник дотримується всіх умов договору з особливою віддачею – він може отримувати бонуси. Якщо порушує умови договору – отримує штраф.
Такий підхід підвищить конкуренцію на ринку перевезень і збільшить інвестиції в матеріально-технічну базу та рухомий склад.
В результаті система громадських перевезень стане реальною альтернативою особистому автомобільному транспорту, а отже, буде менше заторів на дорогах міст.
Як великі автобуси витіснять “жовті богдани”
Головним маркером успішного впровадження реформи стане зникнення з українських доріг “Богданів”, “Рут”, “Атаманів” та інших маломістких автобусів. Засилля маршруток пояснюється їх низькою закупівельною ціною.
Наразі перевізники не хочуть ризикувати та купувати автобуси за сотні тисяч євро в умовах, коли місто ніяк їм не допомагає, змушує заносити “відкат” і вручну регулює вартість проїзду. До того ж, перевізник не має гарантій, що його не “викинуть” з маршруту.
Зі зростанням частки великих автобусів кількість маршрутних таксі буде зменшуватися. Сучасний рухомий склад поступово витіснить “жовті богдани».
В перехідний період паралельно з громадськими маршрутами функціонуватимуть і комерційні.
Закупівля транспортних послуг потребує ресурсів, яких наразі в деяких муніципалітетів може не виявитися в достатній кількості, щоб покрити всі маршрути.
Небезпечною перешкодою для впровадження законів може стати так зване “маршрутне лобі”. За оцінкою транспортного експерта Дмитра Беспалова, щороку в галузі пасажирських перевезень в обігу перебуває 40 млрд грн готівки. З них три мільярди – у Києві.
Відтак окремі  перевізники зацікавлені в збереженні корупції. Однак сподіватимемося, що європейський приклад та здоровий глузд переможуть.
 

Теги: аналітика