Повідомити новину

Поширити:

Можуть. Однак законодавством чітко передбачено, у яких випадках це допустимо. У решті життєвих ситуацій – такі погрози не вартують виїденого яйця, тому не варто хапатися за серце.
Загальновідомо, що тепер часто людей «тероризують», вимагаючи повернути чужі кредити, й при тому погрожують відібрати житло. Ось що радять фахівці системи безоплатної правової допомоги.
Якщо вам надходять дзвінки чи смс-повідомлення стосовно боргу, який ви не брали, слід з’ясувати, що стало приводом для стягнення заборгованості. Відповідно до законодавства, це можливо лише у трьох випадках. Зокрема, якщо ви виступаєте поручителем по кредиту (уклали з банком договір поруки). У цьому випадку вам необхідно знати, що згідно зі статтею 554 Цивільного кодексу України поручительство припускає солідарну відповідальність боржника і поручителя за погашення боргу.
Якщо ви є дружиною/чоловіком боржника. Відповідно до статті 65 Сімейного кодексу України, при укладенні договорів одним із подружжя вважається, що він діє за згодою другого з подружжя. Дружина, чоловік має право на звернення до суду з позовом про визнання договору недійсним як такого, що укладений другим із подружжя без її (його) згоди, якщо цей договір виходить за межі дрібного побутового. Водночас договір, укладений одним із подружжя в інтересах сім’ї, створює обов’язки для другого з подружжя, якщо майно, одержане за договором, використане в інтересах сім’ї.
Якщо ви – спадкоємець померлого боржника, і вже вступили в права спадщини. Адже до складу спадщини входять усі права та обов’язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті, за деякими винятками (стаття 1218 Цивільного кодексу України).
У всіх інших випадках батьки, діти, брати, сестри, племінники, знайомі та інші не несуть відповідальності за борги своїх родичів.
Якщо представники фінансової установи телефонують щодо сплати кредитної заборгованості за договором, який ви не укладали, але були поручителем (уклали з банком договір поруки), та попереджають, що заберуть ваше житло, то це можливо у випадках:
якщо боржник не виконав свої зобов’язання перед кредитором, тобто не повернув борг;
якщо кредитор подав до суду позов про стягнення з вас кредитної заборгованості і суд ухвалив відповідне рішення;
якщо держаний або приватний виконавець звернув стягнення на нерухоме майно (житло), але це можливо у разі відсутності у вас достатніх коштів для погашення боргу чи рухомого майна та якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати (120 тис. грн).
Якщо вам надходять дзвінки чи смс-повідомлення стосовно кредитної заборгованості за договором, який ви не укладали та за яким не виступали поручителем, то повертати борг третьої особи ви не зобов’язані та відібрати у вас житло ніхто не зможе, оскільки немає на те правової підстави. Найчастіше цей вживаний колекторами спосіб застосовується для того, щоб психологічно вплинути на недобросовісного боржника, розголосивши його недобросовісні дії з погашення боргу.
Що робити у разі надокучливих дзвінків та смс-повідомлень?
Якщо вам надмірно дошкуляють настирливі дзвінки та повідомлення про повернення боргу, який ви не брали, дотримуйтесь наступних рекомендацій.
Дізнайтесь, працівник якої фінансової установи вам телефонує та перевірте, чи справжня ця організація. Перевірити таку інформацію можливо в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Дізнайтесь, чому вам телефонують та попередьте про відповідальність за порушення Закону України «Про захист персональних даних». Номер телефону людини – це конфіденційні дані. Фінансова компанія та колектор не мають права на їх обробку без згоди власника.
Повідомте, що з боржником ви не спілкуєтеся, не бачитеся і не збираєтеся його шукати, щоб передати інформацію. Будуйте розмову спокійно, чітко та впевнено.
Зверніться з письмовою скаргою на адресу керівника цієї фінансової установи чи банку. У випадку, якщо відповідні неправомірні дії продовжуються, ви маєте право звернутися до Національного банку України (шляхом: заповнення онлайн-форми за посиланням https://bank.gov.ua/ua/consumer-protection/citizens-appeals; направлення звернення на адресу електронної пошти: nbu@bank.gov.ua; здійснення дзвінка на номер контакт-центру ‒ 0 800 505 240).
У разі відвертих погроз і образ – звернутися до поліції із заявою про відкриття кримінальної справи за однією зі статей Кримінального кодексу України – стаття 182 (порушення недоторканності приватного життя), стаття 189 (вимагання), стаття 190 (шахрайство), стаття 355 (примушування до виконання чи невиконання цивільно-правових зобов’язань).
Отож, при виникненні ситуацій із надокучливими дзвінками про повернення боргу, який ви не брали, та із залякуваннями, що відберуть житло, слід зберігати спокій, приймати виважені рішення та за захистом своїх прав звертатись до фахівців. Пам’ятайте, що ніхто без правових підстав не зможе забрати ваше житло. На сайті безоплатної правової допомоги радять для моніторингу змін статусу об’єктів нерухомості зареєструватися у сервісі SMS-Маяк.
Ольга КУШНЕРИК