Карантин через COVID-19 змусив більшість країн світу закрити кордони для туристів. А ті, що зважилися відкрити туристичний сезон, постійно змінюють правила в’їзду. У таких непередбачуваних обставинах багато українців не ризикнули їхати за кордон, обравши відпочинок вдома.
Від моря – до глухих сіл
Із послабленням карантину на українські курорти поїхала рекордна кількість відпочивальників. Традиційно, багато туристів було на півдні (в Одеській, Херсонській, Миколаївській областях), а також в Карпатах. Однак не лише там. Наплив гостей зафіксували майже в усіх регіонах, адже через карантин багато хто шукає менш популярні місця.
За спостереженням експертів, поштовх для розвитку отримав «зелений» туризм – садиби у віддалених селах та хуторах. Також набув обертів гастротуризм – різноманітні екоферми, винні погреби тощо.
«У виграші і внутрішній туризм. Люди починають подорожувати і відпочивати в країні, відкриваючи щось нове», – стверджує голова Всеукраїнської асоціації туроператорів Ігор Голубаха.
Туристи як мікроінвестори
Завдяки туристам регіони отримали більші прибутки цього літа. Адже туристичні потоки вигідні не лише конкретним підприємцям – власникам готелів, кемпінгів, ресторанів і кав’ярень. Це – стимул для розвитку багатьох суміжних сервісів. Експерти стверджують, що туризм створює більше додаткових робочих місць, аніж така величезна галузь, як будівництво.
За словами підприємця Олексія Білецького, який має кав’ярню та організовує екскурсії на Херсонщині, липень став найкращим місяцем за кількістю відвідувачів, навіть порівняно з минулим роком. За його підрахунками, у попередні сезони регіон відвідало близько 10 тисяч людей, тож цьогоріч цифри не менші.
«За нашою статистикою, один турист, який приїздить на південь в середньому на два дні, залишає в регіоні близько 2700 грн. Це і поселення, й екскурсії, і харчування, і сувеніри на згадку. І так 10 000 разів!» – розповідає підприємець і додає, що прибуток від відпочивальників отримує вся Херсонщина.
«Турист – це мікроінвестор, який із собою привозить гроші», – наголошує Білецький.
Амбасадори з Верховної Ради
Кампанію на підтримку внутрішнього туризму «Мандруй Україною» запустив Президент Володимир Зеленський. Ініціативу підхопили українці, серед яких і народні обранці, які почали публікувати в соцмережах фото з відпочинку в Україні.
Так, депутатка від ВО «Батьківщина» Альона Шкрум побувала на острові Джарилгач (Херсонська обл.). Ірина Геращенко з «Європейської солідарності» відвідала Умань, Тальнівщину, Морське та Одесу. Депутат «Голосу» Андрій Осадчук підкорив гору Тишів в Закарпатській області. Заступниця голови фракції «Слуга народу» Євгенія Кравчук провела відпустку у Приморську (Запорізька обл.). А її колега по партії Олександр Санченко записав цілий відеогід найбільшими туристичними місцями країни. Серед його порад – Буцький каньйон і Холодний Яр на Черкащині, Хаблівський маяк на Миколаївщині, Тростянець на Сумщині та багато інших цікавих місць.
Побувавши на українських курортах, нардепи змогли сповна оцінити виклики вітчизняного туризму.
«Україна має великий туристичний потенціал, але поки не реалізує його. Власне гори, річки, моря, храми, палаци не зроблять країну туристичною Меккою. Бо потрібні два важливі аспекти: стратегія та інвестиції», – зробила висновок Євгенія Кравчук.
Щоб підтримати внутрішній туризм, Український культурний фонд заснував грантову програму «Культура в часи кризи: інституційна підтримка» обсягом 100 млн грн. Власники туристичного бізнесу можуть отримати до 1 млн грн допомоги.
Крім того, на збільшення мандрівок Україною працює проєкт «Велике будівництво», за яким мають відремонтувати дороги до культурних пам’яток і навіть відновити культурні об’єкти. Розвивати вітчизняну туристичну галузь планує також Міністерство культури.
«Ми хотіли б розвивати символи, одним з найважливіших для нас є символ туристичної України», – заявив очільник відомства Олександр Ткаченко.
Як наголошують експерти, Україна має потужний туристичний потенціал, який може зацікавити не лише наших громадян, а й іноземців.