Нині практично будь-яка людина має можливість здійснювати покупки в Інтернеті, отримуючи доступ до найширшого вибору асортименту. Це зручно, але існує ризик натрапити на нечесних суб’єктів господарювання, на шахраїв.
Найбільше ризикують люди, які здійснюють покупки за приватними оголошеннями. Проте навіть за солідним, на перший погляд, Інтернет-магазином можуть ховатися зловмисники.
То як здійснювати покупки в Інтернеті і не стати жертвою обману? Купуючи щось у традиційному магазині, ми завжди можемо оглянути товар з усіх боків, помацати і купити тільки у тому разі, якщо він здасться нам якісним. Водночас, здійснюючи покупки в Інтернеті, ми не можемо оглянути товар, перевірити його за органолептичними показниками, переконатися у відсутності недоліків, перевірити його справність, розмір тощо. Таким чином, купівля через Інтернет грунтується переважно на довірі та інтуїції. Бажання заощадити спонукає нас ризикувати. Але ризик має бути розумним. Слід грамотно і детально обговорити з продавцем усі умови покупки: з’ясувати найменування і характеристики товару, його стан, вартість, спосіб доставки, а також знати номери телефонів, скайп, e-mail, номери рахунків, електронних гаманців та можливість одержання товарного чеку або договору купівлі-продажу.
Якщо ви купуєте що-небудь у приватної особи, то необхідно бути надзвичайно обережним. Можна попросити підтвердити фотографіями наявність товару та його стан. Намагайтеся отримати якомога більше інформації про продавця.
Найбільший ризик бути обманутим під час купівлі товару через мережу – це купувати товар за передоплатою. Сьогодні всі поштові служби пропонують послуги оплати після перевірки товару, тому намагайтеся узгодити з продавцем саме такий спосіб.
Платіж після перевірки якості захищає від ризиків як продавця, так і покупця. Більшість Інтернет-магазинів готові працювати на таких умовах, тому, якщо вимагають передоплату, краще зверніться туди, де є можливість оплатити за товар при отриманні.
Основними ознаками, які вказують, що вас хочуть обманути є:
Якщо після покупки товару через Інтернет фізична особа-підприємець відмовляє обміняти товар на інший, оскільки перший не підійшов за своїми характеристиками або ж виявився неякісним, варто звернутися зі скаргою до фахівців управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області, де, власне, і надали інформацію для цієї статті.
Якщо ж ви все-таки купили товар через Інтернет у приватної особи, а продавець зник і зв’язку з ним немає, пишіть у правоохоронні органи заяву про факт шахрайства, додавши всі наявні у вас листування, документи, що підтверджують перерахування грошей, скріншот сторінки, де було розміщено оголошення. Але, сподіватимемося, вищеперелічені рекомендації забезпечать вам спокійне життя без махінацій шахраїв.
Підготувала Галина ВАНДЗЕЛЯК