Недавно, а саме 16 березня, був Всесвітній день захисту прав споживачів. З цього приводу ми вирішили поспілкуватися з генеральним директором Тернопільського центрального ринку Юрієм Євгеновичем Ворком.
Ринок чи супермаркети, що обрати?
«Почнемо з останніх. Про мінуси я змовчу, зважаючи на етичну точку зору. Та на одному, на мою думку, важливому недоліку хочу наголосити: було б дуже добре, якби супермаркети реєстрували за місцем діяльності, тоді їх власники платили б податки не кудись там у Київ чи інше місто, а в місцеву казну…
А ось плюси є. Це – зручні парковки для автомобілів, чистота як зовні, так і всередині приміщення, великий асортимент товарів, зручне географічне розташування, і, звісно – графік роботи. Людина після робочого дня може придбати потрібні продукти, адже здебільшого супермаркети працюють до десятої години вечора.
Тепер ринок. Він швидше реагує на попит і пропозицію. Великі мережі стримують ріст чи падіння цін на товари, а на ринку ці процеси є неконтрольовані. Причому адміністрація ринку не може на це впливати. Якщо добре реалізовується товар, на нього є попит, звісно, підприємці ставлять вищу ціну. А якщо товар не продається, продавці одразу ж знижують її.
Проте з упевненістю можу сказати, що ціна на ринку – нижча. А ще у нас на сьогодні найбільша, найрізноманітніша кількість м’ясних, молочних, кисломолочних продуктів, серед них – домашні, натуральні, тощо. Асортимент також впливає на формування ціни. Однак відмінність між супермаркетом і ринком ще й у тому, що ми можемо дозволити зранку заявити одну ціну, а після обіду її змінити.
Велику роль, і я вважаю це одним із основних плюсів ринку, відіграє живе спілкування. Люди можуть обирати ті чи інші торгові точки, купувати у продавців, які їм імпонують, скуштувати той чи інший продукт. Мають змогу посперечатися, поторгуватися».
Наскільки якісні і свіжі продукти на ринку?
«Однозначно хочу запевнити, що з якістю продуктів у нас проблем немає. Більше того, діє лабораторія ветмедицини, без дозволу якої підприємця не допускають до торгівлі.
Авторитетно заявляю, що контроль за якістю товару на ринку здійснюють добросовісно. Працівник ветеринарної лабораторії несуть за це відповідальність».
Як здійснюють захист прав споживачів на ринку?
«Сьогодні діє мораторій на перевірки служби захисту прав споживачів об’єктів підприємницької діяльності. Тому нині ми частково відповідаємо за це. Наприклад, багато людей скаржаться, що продавці часто намагаються обважити. Ми стежимо і за цим. Вимагаємо, щоб ваги відповідали держстандартам. Часто організовуємо комісії, які здійснюють перевірку ваг, механізмів зважування тощо. Проте, якщо люди все ж не довіряють продавцям, то і з цього становища ми знайшли вихід. У кожному відділі є контрольні ваги, і покупець безперешкодно може перевірити, чи не обважив його продавець.
Звісно, час від часу виникають конфлікти між продавцем і покупцем. Адміністрація ринку не повинна втручатися, оскільки для цього існує служба захисту прав споживачів. Та ми намагаємося допомогти сторонам порозумітися і досягти компромісу. Є проблемні ситуації, які виникають з вини підприємця, наприклад, неякісний товар, недобросовісне обслуговування тощо. А буває, що винні і покупці, повертаючи річ, яку самі й пошкодили при транспортуванні. До того ж є товари, які обміну не підлягають. Це, насамперед, засоби гігієни. Уявіть, чоловік привіз додому бритву, скористався нею, потім вирішив, що вона його не влаштовує, і наступного дня вирішив повернути чи обміняти. Таких історій достатньо.
Чи подорожчають продукти напередодні Великодня?
«На ціноутворення впливають багато різноманітних чинників. Це – і ціни на сировину, енергоносії, і сезонність товару тощо. Та, гадаю, нині немає вагомих факторів, які б спровокували значне зростання цін перед Великодніми святами. Звісно, на певні продукти буде підвищений попит, і ціни зростуть, але не суттєво…
Хочу зауважити, що очікуємо значне підвищення ціни на м’ясо. Гадаю, сьогодні ціни на нього добряче занижені, і це для сільгоспвиробника є невигідно. Тобто, нині люди просто спродують продукцію.
Та, на мою думку, питання ціноутворення мають вирішувати на державному рівні. Підприємець має відштовхуватись від певної сталої у формуванні ціни. А в нас, на жаль, такої немає…
Загалом хочу сказати, що ринок – це наші традиції. Це – місце, де можна придбати продукти домашнього виробництва, якісні, корисні. Це живе спілкування. А далі кожен робить вибір».