Насправді можна купувати й продавати в Інтернет-мережі без розчарувань і втрат. Варто лише бути уважним, знати, якими бувають шахрайські пастки, й не піддаватися впливу метушні і поспіху, які навмисне створюють пройдисвіти, аби зірвати куш.
Але наразі щоденні повідомлення поліцейських пресслужб не обходяться без фактів шахрайства такого гатунку. Про них невтомно повідомляють, аби застерегти людей від помилок.
Ось останні випадки, коли купівля в Інтернеті обернулася для жителів області втратою коштів. Троє потерпілих купували через різні соціальні мережі товар. Аферисти просили здійснити повну передоплату, а покупці погоджувалися. Однак згодом збагнули, що мали справу з шахраями, бо, скажімо, жінка не отримала одяг, за який заплатила 1335 гривень, а інший чоловік, купуючи побутову техніку, втратив 3300 гривень. Тернополянин переказав понад 15 000 гривень на рахунок пройдисвіта за перукарську фурнітуру, яку так і не отримав.
Ще один потерпілий позбувся всіх своїх заощаджень, які зберігав на банківському рахунку. Він розповів, що хотів придбати ігрову приставку, а коли зв’язався з продавцем, останній попросив заповнити дані в посиланні, аби здійснити оплату за товар. Заявник нічого не запідозрив і своїми діями допоміг невідомому зняти з картки 10780 гривень.
Відомості про злочини працівники поліції внесли в ЄРДР відповідно до частини 1 статті 190 (шахрайство) Кримінального кодексу України.
Люди діляться в Інтернет-мережі прикрими оказіями, описують найменші подробиці, аби застерегти інших. Ось що написала одна жінка: «Моя донька вирішила продати на OLX UV-лампу. Щоб розмістити оголошення, вона створила власний акаунт. Уже через 20 хвилин після публікації відгукнулася покупчиня — написала повідомлення у Viber.
Перед цим дочка сказала, що встановила мобільний додаток OLX на телефон, тому я і не хвилювалася, адже думала, що спілкування відбуватиметься через офіційний чат.
Згодом донька звернулася до мене з проханням дати їй дані банківської картки для оформлення «OLX Доставка». До цього я ніколи не користувалася цією послугою, тому не знала, як усе влаштовано. Однак мене занепокоїло, що продавцю потрібно було вказати CVV-код. Але ж я здійснювала продаж, а не покупку!
Аби перестрахуватися, вирішила дати дані картки, на якій не було коштів.
З’ясувалося, що та пані надіслала дочці посилання olx.ua.obyavleniye.link/payment/index.php (справжня адреса сторінки з певним оголошенням на OLX має таку адресу: olx.ua/uk/obyavlenie/*назва оголошення* – ред.), за яким потрібно було перейти, щоб здійснити угоду. Реєстрація за ним не завершувалася, лише висвітлювалось сповіщення «Вкажіть реальну суму залишку на картці». У цей момент псевдопокупчиня почала хвилюватися та дуже квапила. А коли донька запропонувала надіслати лампу післяплатою, жінка написала, що вона вже переказала кошти на картку, а нам залишилося лише їх дочекатися.
Мене насторожили слова цієї пані, що, мовляв, для нових покупців на картці має бути не менше 700 гривень – нібито для підтвердження, що угода безпечна.
Я відразу сказала дочці відмовитися від угоди та почала з’ясовувати, у чому ж справа. Побачивши, що вона скористалась стороннім посиланням, вже стало зрозуміло, що це – шахрайська махінація.
Добре, що на рахунку не було грошей, але тепер потрібно звернутися до банку, щоб її перевипустити».
Інший чоловік поділився своїм гірким досвідом. «Виставив я на продаж дві шуби — дружині не підійшов розмір. Через деякий час отримав повідомлення від зацікавленої пані, яка розпитувала про стан товару і причину продажу. Відповідати текстом було незручно, бо я саме був з дружиною на прогулянці. Я запропонував зацікавленій покупчині зв’язатися телефоном та обговорити всі деталі, але отримав відмову. Це неабияк насторожило!
Одразу після повернення додому сів за ноутбук — прилетіло повідомлення від цієї ж пані з пропозицією скористатися послугою «OLX Доставка».
Мені 57 років, і я не користувався «OLX Доставка» до цього часу, тому для мене усе було новим, але все ж погодився.
Після цього вона відправила адресу, на яку буде здійснена доставка, а також посилання. За словами покупчині, щоб отримати гроші, потрібно було перейти за ним — там ввести номер своєї банківської картки, строк її дії та тризначний CVV-код.
Не вагаючись, я дотримався інструкції.
Далі був дзвінок від мого банку – я мав підтвердити операцію зняття коштів у сумі 2000 гривень. А це – уся моя пенсія! Я дочекався зв’язку з оператором і відповів на контрольні питання, щоб підтвердити особу. Тоді мені повідомили, що я маю справу з шахраями-пройдисвітами, та заблокували картку.
Ну, тепер потрібно буде йти до банку за новою карткою, куди, сподіваюся, перекажуть залишок моїх коштів зі старої. І замовлю собі ще одну – саме для таких випадків».
Очевидно, що цей чоловік потрапив у поширену шахрайську схему — фішинг. Аферисти, які користуються нею, створюють сайти-копії, схожі на офіційний ресурс. А в підробці з метою виманювання грошей розміщують форму, куди потрібно ввести платіжні дані.
Молодий чоловік розповів, як шахрай, будучи викритим, продовжував домагатися грошей. «Вирішив я продати фототехніку, тому розмістив оголошення та був впевнений, що все буде добре, адже неодноразово теж купував на OLX.
На моє оголошення відгукнувся чоловік — зателефонував, розпитуючи про товар. У мене не виникало жодних підозр, бо спершу здалося, що він непогано розбирається у специфіці фототехніки, а отже, справді налаштований на покупку.
Але згодом мене насторожило, що чоловік якось занадто поспішав придбати товар, хотів отримати замовлення вже сьогодні та навіть торгувався.
Після перемовин покупець заявив, що він не зможе зустрітися особисто, щоб забрати фототехніку. Замість нього за замовленням приїде його друг, а він перекаже гроші мені на картку.
Тут починається найцікавіше. Покупець сказав, що скине мені гроші на картку через термінал. Я почав перевіряти свій рахунок через додаток банку. Мені навіть прийшло SMS-повідомлення нібито від ПриватБанку, але було видно, що його відправили зі звичайного номера. Стало зрозуміло, з ким насправді я маю справу.
Тим часом приїхав друг мого покупця, як згодом виявилося, він був водієм, тому я відмовився віддавати товар.
Звісно, моєму «покупцеві» це не сподобалось, і я почав отримувати дзвінки – він до останнього намагався викрутитися. Переконував, що у нього додаток банку не працює, тому і в мене теж така ж проблема, через що я не бачу переказ коштів на рахунку.
Потім шахрай обрав іншу тактику і почав розповідати, що в нього з картки зникли гроші, звинувачував мене, що насправді це я хочу його «розвести».
Хоч я давно користуюся торговельними сайтами, але відтепер ретельніше перевіряю продавців та покупців всіма доступними методами. Інколи «пробиваю» номер телефону в Інтернеті в пошуках негативних відгуків. Також не лінуюся додатково поспілкуватися і дізнатися більше про обраний товар або послугу. Тепер рідше переказую гроші відразу на картку — тільки якщо знаю, що продавець перевірений, а сума невелика».
Ольга КУШНЕРИК