Повідомити новину

Поширити:

18Як і кожна реформа, так і реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади має кілька етапів послідовного виконання.
У січні-червні нинішнього року проходить третій, на мою думку, найскладніший з усіх етапів. Це завершення формування ефективних структур управління громадами. Передусім, йдеться про проведення виборів старост, передачу управління структурними підрозділами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури тощо, а також коштів від РДА до рад територіальних об’єднань.
Враховуючи прийняті зміни до Закону України  “Про добровільне об’єднання територіальних громад” про вилучення норми щодо обов’язкової зміни меж районів у випадку об’єднання територіальних громад, які належать до різних районів, на цьому етапі доцільно якнайшвидше провести вибори в тих громадах, яким ЦВК відмовило в участі у минулорічних перегонах.
Враховуючи великий інтерес до об’єднання, цей процес слід продовжити. Оскільки Перспективний план формування територій громад розроблявся під політичним тиском обласної ради попереднього скликання і не скрізь відповідає вимогам Методики формування спроможних територіальних громад, зокрема, щодо самодостатності, то слід відновити діяльність Робочої групи з розроблення Перспективного плану формування територій громад.
На сьогодні три громади (Борщівська, Більче-Золотецька та Кривченська) провели консультації з навколишніми сільськими радами і пропонують створити нові об’єднані територіальні громади. Окремі сільради звертаються з ініціативою приєднати їх до уже створених громад. Таким чином, у найближчих виборах додатково може взяти участь не менше 13 нових об’єднань. За умови прийняття Верховною Радою України законопроекту Юрія Ганущака, до кінця року Тернопільщина, за сприятливих політичних умов, могла б майже повністю охопити територію області об’єднаними громадами.
Утім, найскладнішим завданням третього етапу реформи має стати допомога Офісу реформ та облдержадміністрації об’єднаним територіальним громадам у розробленні їхньої стратегії розвитку. На розвиток інфраструктури об’єднаних громад державою і нашими зарубіжними партнерами заплановані чималі кошти. Фінансування йтиме через державні та донорські фонди, кожен з яких має свої вимоги до інвестиційних проектів, відмінні один від одного. Тому завдання полягає в тому, щоб навчити громади кваліфіковано розробляти такі проекти й управляти ними.  Словом, ми повинні навчити громади заробляти гроші, жити самостійно і почати процес розвитку та економічного зростання.
Незважаючи на неунормованість роботи Офісу реформ в  області за останні три місяці, Офіс не втрачав контактів з об’єднаними громадами та дотичними до реформи підрозділами ОДА. Наш спільний з обласною державною адміністрацією успіх у питанні реформи децентралізації, якого ми, відверто кажучи, остерігалися, став притягальним. Тернопільщина довела, що в питанні реформи місцевого самоврядування вона не тільки найуспішніша в Україні, а й володіє плеядою результативних менеджерів і,  зокрема, на рівні об’єднаних територіальних громад.
Відтак, тільки цього року до Офісу реформ у області  надійшло більше десяти пропозицій від програм зарубіжних донорів, які мають бажання працювати з нашими громадами. Частина таких організацій вже виграла тендери і реально має кошти для роботи.
У чому наші переваги і впевненість? Передусім, велике бажання наших людей змінити своє життя на краще і реально євроінтегруватися є нашим великим майбутнім потенціалом. І найголовніше – це спільна продуктивна робота облдержадміністрації і Офісу реформ в області. У роботі – ми партнери. Відтак, результат не забарився.
Віктор ЛИТВИНЧУК,
директор Офісу реформ у Тернопільській області,                                                                 академік Академії будівництва України