Українці вже звикли до нових «сюрпризів» з боку держави. Спершу усіх нас «щиро» здивували сумами у платіжках за комунальні послуги. Наступний – не надто приємна несподіванка очікувала наприкінці літа на українських автомобілістів. Інформаційні табло на автозаправках замайоріли шокуючими цінами на газ: 13, 14, а бувало, що й 16-17 гривень за літр. Водії хапаються за голови, кажуть, якщо така тенденція продовжуватиметься, ходитимуть пішки.
Кілька років тому так само шалено зросли ціни на бензин. Цей вид палива став розкішшю для українців. Тому чимало автолюбителів перейшли на газ, встановивши на автомобілях ГБО.
Та наприкінці серпня цього року водії, які добряче економили на газі, зазнали неабиякого стресу – ціна на цей вид палива мало не зрівнялась із ціною на бензин.
Що ж коїться на українських автозаправках?
Ми дослідили чимало даних, поспілкувалися з експертами і зібрали наступну інформацію. З 18 липня по 21 серпня роздрібні ціни на пропан-бутан виросли на 1,5 грн і перевищили позначку 15 грн за літр. За першу половину серпня оптові ціни на газ виросли на 63% і перетнули позначку 24 тис. грн за тонну.
Це абсолютний рекорд за всю історію спостережень. За неповний місяць ціна на рідке або скраплене пальне зросла більш ніж удвічі.
Наприкінці липня середня роздрібна ціна на газ становила 10,81 грн/літр. Приблизно на такому рівні вона трималася з травня. Останнє різке підвищення спостерігалося в квітні 2015 року, але тоді ціна так і не досягла 15 грн за літр.
Подібний стрибок ціни був майже рік тому. З 23 серпня 2016 року почався ріст, який досяг піку 23 вересня – 13,16 грн/літр. Потім ціна почала опускатися. Отже, сезонність таки має вплив. Адже зростаюча популярність використання цього виду палива для заправки автомобілів – це головна причина. Експерти коментують: наприкінці літа спостерігався стабільний попит на паливо, і багато автовласників, надто аграрії, віддають перевагу більш дешевому газу. Тож є надія, що із закінченням сільгоспробіт ціна на газ зменшиться.
Хоча в експертів є свої міркування з цього приводу. Так, головний редактор профільного видання “Нафторинок” Олександр Сіренко заявив: «Подорожчання газу зумовлене підвищенням попиту. В Україні дорогий бензин. Навіть за умови зниження світових цін на нафту в квітні-липні цього року, бензин в нашій країні так і не подешевшав. Тому все більше людей переходять на автогаз. Це і провокує компанії підвищувати ціни. Так само газ використовують не тільки автомобілісти, а й зернові трейдери».
Отже, якщо на газ є неабиякий попит, то за всіма законами ринку має бути і пропозиція. Звідки ж узявся дефіцит? За словами експертів, він зумовлений ремонтними роботами на зарубіжних підприємствах, що постачають нам паливо.
Експерти стверджують, що до середини вересня вже мають працювати заводи й налагодити транспортування морем. Очікується невелике падіння споживання. Ринок стабілізується, і ціна, ймовірно, повернеться до тих рівнів, на яких вона була в липні-на початку серпня.
Спрогнозувати остаточну ціну на газ жоден із провідних українських експертів не береться, адже вона змінюється щогодини, що, як пояснюють експерти, залежить від великої кількості факторів.
Попри позитивні прогнози, існує переконання, що зростання триватиме і скоро на табло автозаправок автомобілісти побачать ціну 20 грн за 1 літр газу.
До слова, за оцінками Асоціації газових трейдерів в Україні, місячне споживання скрапленого газу в країні становить від 55-65 тис. тонн. Багато українців упевнені, що розмови про дефіцит газу перебільшені. Газ купують добре, ось тому і дорожчає, адже є попит.
Зросла ціна на газ – зросла і на послуги таксі
У Тернополі коливання ціни на газ для автомобілів внесло свої корективи. Зокрема, різко здорожчали послуги таксі. Оскільки газ раніше вартував набагато дешевше, ніж бензин, на нього перевели свої авто чимало служб таксі. Сьогодні ж керівники таксопарків розводять руками, мовляв, від зростання ціни на послуги нікуди не подітись. Наразі мінімальну вартість проїзду залишили без змін. Вона становить, залежно від конкретної фірми, 22-25 грн. А ось вартість проїзду за кілометр зросла.
Таксі «549» за проїзд містом просить 8,9 грн за км, за містом – 9,9 грн за км. «Джокер» – 8,15 грн/км містом та 9,2 грн/км за його межами. «Пілот» – 8 грн/км та 8,5 грн/км, відповідно «Нове таксі» – 8 грн/км та 10 грн/км.
Власники приватних таксі не стали чекати здорожчання газу і підняли мінімальну плату з 25 грн до 30 ще на початку серпня. Кажуть, у них на те свої причини, серед яких – висока вартість запчастин до авто.
Ми опитали тернополян щодо їх ставлення до неоднозначної ситуації стосовно коливанням цін на скраплений газ.
Роман Михайлович, водій із 15-річним стажем: «Важко витримувати різкі коливання ціни. Готуєшся до одного, а виходить… Якщо ціна на пальне дорожчатиме, зажену свою красуню в гараж, хай відпочине, поки все не владнається. А сам? Ходитиму пішки. А що робити?»
Ілля Материнчук, водій-далекобійник: «У мене вже поменшало замовлень на перевезення. Раніше обирав клієнтів я, а тепер змушений шукати людей, котрим потрібні перевезення. Було важко, а стало ще «веселіше». Сподіваюся, що за місяць-два ця ситуація зміниться».
Роман Підгірний, працівник газової автозаправки:
«Звісно, ситуація погіршилась. Клієнтів поменшало. А ті, що приїжджають, висловлюють претензії. Та ж хіба ми винні?»
Далі буде…
Зоряна ДЕРКАЧ