Отож, електронний лікарняний лист: що потрібно знати працівнику та роботодавцю?
Одним із механізмів вдосконалення контролю за здійсненням видачі первинної медичної документації і виплат матеріального забезпечення залишається впровадження Електронного реєстру листків непрацездатності.
Фондом соціального страхування України здійснено всі необхідні кроки для початку роботи Електронного реєстру листків непрацездатності. Спільно з Пенсійним фондом України виконано всі необхідні дії щодо запуску Електронного реєстру. Зокрема, затверджено протоколи інформаційної взаємодії, технічні вимоги, внесено зміни до інформаційної системи Фонду, проведено тестове передавання даних. Крім того, створено службу страхових експертів-лікарів, на яких покладено проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності. Пенсійним фондом України створено електронні кабінети закладів охорони здоров’я (лікарів), страхувальників (роботодавців) і застрахованих осіб. Наразі триває тестування системи.
Що таке електронний лікарняний лист?
Електронний лікарняний, який підтверджує тимчасову непрацездатність працівника, – це документ, що зареєстрований у зазначеному МОЗ порядку і має індивідуальний номер у спеціальному реєстрі. Саме він є підставою для нарахування страхових виплат Фондом соціального страхування України.
До чого готуватися бухгалтеру та кадровику? Як опрацьовувати електронну інформацію про тимчасову непрацездатність? Чи можна й далі приймати паперові лікарняні? Як усе працюватиме?
З уведенням електронного листка непрацездатності працівнику не потрібно приносити жодних документів на місце роботи, щоб, наприклад, продовжити щорічну відпустку в разі тимчасової непрацездатності. Працівнику достатньо буде повідомити роботодавцю будь-яким способом про продовження щорічної відпустки, а про лікарняний роботодавець отримає витяг із Реєстру самостійно.
У зазначеному алгоритмі ще можливі зміни, відбувається узгодження нормативно-правових актів.
Фонд здійснює фінансування на підставі отриманої від роботодавця заяви-розрахунку – саме від дати її подання, у першу чергу, залежить дата виплати. Вже зараз в онлайн режимі відбувається опрацювання цього документа, моніторинг та аналіз виданих і продовжених листків непрацездатності з метою дієвого контролю за видатками Фонду на матеріальне забезпечення, попередження нецільового використання коштів.
Фонд соціального страхування України забезпечив перехід в електронний режим подання заяв-розрахунків уже давно. Це дало можливість швидко та ефективно оплачувати лікарняні без фізичних контактів, гарантувати обґрунтованість виплат та економити державні кошти.
Тепер стежити за виплатами можна онлайн у телеграм-каналі ФССУ: t.me/socialfund, де в оперативному режимі оновлюється інформація щодо сум і дат, за які Фондом профінансовано матеріальне забезпечення і страхові виплати.
Повний відхід від паперових лікарняних планують поступово. Електронний реєстр листків непрацездатності принесе більше прозорості та відкритості в процесі видачі лікарняного, спростить порядок отримання. Все, що буде необхідно, – це смартфон, ноутбук або електронний планшет.
Підробити такий лікарняний практично неможливо. Система зможе моніторити кожен листок непрацездатності та визначити лікаря, який його видав, і на яких підставах це було зроблено. Це дозволить автоматизувати процес і дасть можливість відстежити оформлення лікарняного на всіх етапах.
Григорій РАДЗІХ, заступник начальника управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області