З метою збереження дорожнього покриття в теплу пору року з 1 червня 2016 року в області вводиться обмеження на рух великотоннажних автомобілів загальною масою понад 24 тонни у спекотні дні літнього періоду (при температурі 28 і більше градусів за Цельсієм) з 10 по 22 год.
За підрахунками спеціалістів, щорічні збитки, які завдаються дорожньому господарству внаслідок руйнування доріг, спричинених рухом великовагових транспортних засобів, становить більше 2 млрд. грн.
– Як відомо, дороги у доброму стані там, де їх шанують, – зазначив голова облдержадміністрації Степан Барна. – Немає сенсу витрачати кошти на ремонт доріг, якщо вони будуть знищені вантажівками. Я думаю, що питання контролю – це не тільки проблема органів виконавчої влади. Повинні долучитися і представники органів місцевого самоврядування, і громадські організації. Це – наша спільна відповідальність.
Влітку великотоннажні авто залишають після себе колійність і напливи на дорожньому покритті. Окрім того надміру навантажені транспортні засоби створюють загрозу безпеці руху для інших водіїв і пішоходів.
– Автомобільними дорогами, несуча спроможність яких значно менше встановленої норми – 40 тонн, їздять вантажівки повною масою 60-70 тонн, що призводить до незворотних і катастрофічних руйнувань дорожнього покриття, – наголосив начальник служби автомобільних доріг у Тернопільській області Богдан Юлик. – Адже справа не тільки в ремонті автошляхів, а й у правильному їх використанні.
Тернопільська область – аграрна. В період жнив через рух великотоннажних автомобілів, які перевозять урожай, відбувається значне руйнування доріг. На сьогодні в області працюють два комплекси габаритно-вагового контролю. Найближчим часом планується спільно з територіальним органом Укртрансбезпеки, відповідним підрозділом Національної поліції, Службою автомобільних доріг та громадськістю розпочати контроль за допомогою пересувних габаритно-вагових комплексів. Законодавством передбачено відповідальність за здійснення перевезень вантажів понад дозволених нормативів та нараховується плата за проїзд автомобільними дорогами, яка розраховується за відповідною формулою.
Нормативними документами передбачено здійснення перевезення вантажів із загальною масою (разом з масою транспортного засобу) – не більше 40 т. Зазначена норма не відрізняється від норм, передбачених Європейським законодавством. Для контейнеровозів – 44 т, для транспортних засобів (за встановленими Укравтодором та відповідними підрозділами МВС маршрутами) – до 46 т. Крім того вагові параметри контролюються і за навантаженням на вісі: для навантаження на одиночну вісь – 11 т, на здвоєну – 16 т, на строєну – 22 т.