Повідомити новину

Поширити:

Успішний кейс в рамках німецько-українського проєкту «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні»

Незважаючи на драматичні обставини воєнної дійсності, освітня сфера, а зокрема і професійно-технічна складова, демонструє сьогодні свою стійкість і пережила у 2024 році помітні позитивні трансформації. Не винятком є тут і Тернопільський регіон. Серед багатьох ініціатив, які активно розвинулися у нашій області, помітне місце займає проєкт «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні».

Саме рік тому, після проведення детального аналізу зі сторони німецької сторони, позитивної оцінки Директорату професійної освіти МОН України  та проактивної позиції Департаменту освіти і науки Тернопільської обласної військової адміністрації, а передовсім її очільниці Ольги Хоми, Тернопільщину було долучено до цієї ініціативи, яка фінансується Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) через організацію sequa.

Безпосередній виконавець проєкту – Освітній центр баварської економіки (bbw) gGmbH – активно впроваджує елементи дуальної освіти, окрім нашого, ще у трьох західноукраїнських регіонах – Львівській, Івано-Франківській та Волинській областях. Головна мета проєкту – створити нові можливості для професійної освіту, що здатна не лише адаптуватися до актуальних потреб локального бізнесу, а й перетворити систему навчання на дієвий інструмент підготовки майбутніх спеціалістів робітничих професій. Таким проєктним пілотним навчальним закладом у нашому регіоні став ДНЗ «Тернопільський центр професійно-технічної освіти».

Про досвід реалізації цієї ініціативи, виклики та досягнення, а також про те, як даний проєкт вплинув на навчальний процес і професійний зріст педагогічного колективу розповість координаторка проєкту від навчального закладу – заступниця директора з навчально-виробничої роботи ДНЗ «Тернопільський центр професійно-технічної освіти» Лілія Шумка.

– Вже майже рік Ваш навчальний заклад бере участь у проєкті «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні». Ліліє Василівно, як ви оцінюєте початок цієї співпраці?

– Участь у проєкті стала для нас не просто викликом, а справжнім шансом для стратегічного оновлення. Ми почали зі всебічного аналізу наших освітніх потреб і можливостей, що дозволило визначити ключові напрями для вдосконалення. Після семінару з детального планування у березні 2024 року ми спільно з нашими колегами з Львівщини, Івано-Франківщини та Волині, які вже здобули досвід у першій проєктній фазі, розробили трирічну дорожню карту, і це стало фундаментом для наступних кроків. Цьогоріч наш навчальний заклад взяв участь у 44 навчальних семінарах (у тому числі 6 технічних тренінгах). Спільно з проєктом ми розвиваємо у нашому навчальному закладі три професіні напрямки – зварювальників, автомеханіків та електриків. Особливо цінним є досвід експертів з Німеччини, які діляться практиками впровадження дуальної освіти та підвищують професійну обізнаність наших педагогів. Рівно ж українські експерти проєкту допомагають вдосконалити не лише навчальний компонент, але й розвинути, так би мовити, «зовнішню привабливість» нашого Центру. А від колег з інших шести навчальних закладів, котрі також беруть участь у проєкті, ми отримуємо цінний досвід. Цей сукупний обмін знаннями та ідеями закладає фундамент для довготривалих позитивних змін у нашому навчальному закладі.

– Чи відповідає проєкт Вашим початковим очікуванням?

Більше, ніж відповідає. Окрім додаткової можливості вишколу нашого персоналу – адміністрації, викладачів, майстрів виробничого навчання, методистів, працівників Центру кар’єри, психологів – ми змогли завдяки проєкту суттєво оновити матеріально-технічну базу. Зокрема, отримали інноваційне зварювальне обладнання від компанії Fronius, яке вже активно використовується в навчальному процесі. Також на завершальному етапі закупівля обладнання для інших двох проєктних  спеціальностей (Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування та Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів), що забезпечить рівень підготовки, котрий відповідає сучасним виробничим стандартам. Наш колектив бере участь у численних навчальних тренінгах та семінарах рівно ж у таких ділянках, як визначення компетенцій, розвиток PR-стратегії та маркетингу для закладів освіти, управління персоналом. Викладачі пройшли серію спеціалізованих тренінгів «Діджиталізація та освіта», де освоїли нові підходи з використання цифрових технологій у навчанні та здобули навички роботи з інноваційними інструментами. Ці знання допомагають викладачам робити уроки більш інтерактивними. Таким чином, здобуті знання вже активно використовуються у щоденній педагогічній роботі.

– Впровадження елементів дуальної освіти – один з центральних елемент проєкту. Як даний підхід працює на практиці у Вашому закладі?

Дуальний підхід передбачає унікальне поєднання теоретичних знань із практичними навичками, набутими в реальних виробничих умовах. Для нас це означає більш тісну співпрацю з нашими підприємствами-партнерами у проєкті – ТОВ «Завод «Ремпобуттехніка» та ТОВ «Торговий дім «Інтеграл». Учні проходять виробниче навчання та стажування в умовах реального виробництва, освоюючи сучасне обладнання і технології. Нещодавно (наприкінці листопада) ми взяли участь у зорганізованому проєктом Круглому столі «Посилення співпраці з бізнесом» щодо посилення механізмів подальшого впровадження та розвитку дуальних елементів у професійно-технічній освіті на регіональному рівні. Захід об’єднав представників обласного Департаменту науки та освіти та Навчально-методичного центру ПТО, підприємств-партнерів, бізнес-спільноти Тернополя, Тернопільської торгово-промислової палати, Центру зайнятості та ін. У ході обговорення було визначено ключові напрямки оптимізації співпраці та інтеграції бізнесу у навчальний процес. Такий підхід дозволяє учням здобувати навички, які максимально відповідають потребам ринку праці, а відтак здійснювати плавний перехід від навчання до професійної діяльності.

– Чи виникають труднощі в інтеграції такого підходу?

Виклики є, і вони, здебільшого, стосуються координації графіків навчання з виробничими процесами на підприємствах. Однак завдяки конструктивному діалогу з нашими партнерами ці питання вдається успішно вирішувати. Позитивний вплив на ці інтеграційні процеси мали також і семінари щодо наставництва як інструменту нетворкінгу, покращення співпраці між компаніями на закладами ПТО. Рівно ж, до прикладу, в рамках проєкту проводиться «Лабораторія «Практична співпраця», де наш навчальний заклад спільно з партнером ТОВ «Завод «Ремпобуттехніка» провів у 2024 році мініпроєкт «Електрозварник ручного зварювання: перспективи кар’єрного розвитку для фахівців». В загальному бізнес дуже зацікавлений в такій моделі активної співдії, адже вона дозволяє їм готувати кадри, які одразу готові працювати в умовах сучасного виробництва.

– Який вплив на навчальний процес має використання нового обладнання?

Технічна модернізація матеріальної бази, без сумніву, є не просто доповненням до навчального процесу, а його трансформаційним елементом. Це дає змогу учням не лише вивчати базові операції, але й опановувати складні технології, що відповідають стандартам провідних сучасних виробництв. Також викладачі зазначають, що технічна оснащеність підвищує мотивацію учнів, адже ті бачать реальні перспективи кращого застосування своїх знань та навичок.

– Як медійна підтримка проєкту впливає на комунікацію з Вашими потенційними абітурієнтами?

Завдяки новим брендованим матеріалам, оновленню логотипу, продуманій PR-кампанії ми змогли значно підвищити впізнаваність нашого закладу. Серед ключових заходів варто виділити створення брендбуку, що став потужним інструментом для позиціонування нашої установи як сучасного й інноваційного освітнього центру. Крім того, медійна підтримка в рамках вступної кампанії 2024-2025 років включала радіорекламу на двох регіональних FM-станціях, яка тривала впродовж двох тижнів та допомогла ефективно донести інформацію до цільової аудиторії. Завдяки цьому ми не лише залучили більше абітурієнтів та зміцнили позитивний імідж нашого закладу, але й публічно підкреслили важливість нашої співпраці з підприємствами-партнерами Заводом «Ремпобуттехніка» та Торговим домом «Інтеграл».

– Які пріоритети розвитку закладу Ви бачите на найближчі роки?

Передусім, ми прагнемо поглиблювати співпрацю з бізнесом і залучати нових партнерів, адже це дозволяє нашим слухачам бути максимально підготовленими до реальних умов роботи. Також плануємо розширювати матеріально-технічну базу, включаючи нове обладнання для інших спеціальностей. Окремий напрям – це розвиток Центру кар’єри, який вже демонструє свою ефективність. І хоча Центр кар’єри на початок нашої участі в проєкті вже діяв у нашому навчальному закладі, було визначено додаткові потреби ДНЗ «Тернопільський ЦПТО» у цій ділянці, здійснено ґрунтовний аналіз основних викликів та перспектив роботи, розроблено типовий річний план діяльності та сформовано стратегію інформаційного супроводу. Центр став місцем, де майбутні випускники можуть отримати консультації з працевлаштування, дізнатися про сучасні вимоги ринку праці та пройти підготовку до співбесід. Крім цього, учасникам проєкту було запропоновано практичний семінар «Розширення горизонтів Центрів кар’єри: як залучити зовнішніх стейкхолдерів до співпраці». Ці заходи дали нам нові інструменти для співпраці з бізнесом і допомогли розробити програми для підтримки випускників на старті їхньої кар’єри. Усе це – інвестиція у майбутнє професійної освіти нашого регіону.

– Дякую за змістовну розмову! Бажаємо успіхів у реалізації Ваших планів.

Дякую! Ми націлені на результат і впевнені, що разом з проєктом «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні» ми досягнемо подальших здобутків у наступні два роки, а відтак зможемо вийти на якісно новий рівень сучасного надавача професійно-технічних освітніх послуг.