У Тернопільському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України відбулася прес-конференція, під час якої про актуальні питання пенсійного забезпечення журналістам розповіли начальник об’єднаного управління Тетяна Глух, заступник начальника об’єднаного управління Віталій Шаховал та начальник відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій №2 в м.Тернополі – Ольга Долішна.
Центральною темою прес-конференції була «Організація роботи з питань соціального захисту внутрішньопереміщених осіб». Йшлося зокрема про те, що у зв’язку зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2016 №167 до постанови Кабміну від 05.11.2014 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам», виплата призначених їм пенсій, соціальних допомог, компенсацій, тощо, які виплачуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, починаючи з 01.07.2016, здійснюється виключно через ПАТ «Державний ощадний банк України».
Для ідентифікації одержувачів пенсій – переселенців та забезпечення виплати їм пенсій здійснюється емісія платіжних карток, які одночасно є пенсійним посвідченням, із зазначенням графічної та електронної інформації про власника та його електронного цифрового підпису. Строк дії карток встановлюється до трьох років, за умови проходження фізичної ідентифікації клієнта «Ощадбанку» перші 2 рази кожні шість місяців, у подальшому – кожні 12 місяців. Після завершення строку дії картки вона перевипускається за рахунок банку.
Одержувачам пенсій, які є внутрішньопереміщеними особами, необхідно звернутися до органів Пенсійного фонду за місцем перебування таких осіб на обліку, за зміною пенсійних посвідчень на платіжні картки, які одночасно є пенсійним посвідченням.
Орган Пенсійного фонду України призначає (відновлює) пенсію тільки на підставі рішення комісії.
Представники об’єднаного управління ПФУ в області відповіли на числення запитання журналістів. Вашій увазі пропонуємо найтиповіші з них.
– Якщо пенсіонер з 2014 року отримував пенсію на підконтрольній території, чи потрібно йому надати до управління Пенсійного фонду довідку про взяття на облік внутрішньопереміщеної особи?
– Такому пенсіонеру виплата пенсії проводилась до 01.02.2015 без надання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Для поновлення виплати пенсії, припиненої з 01.02.2015 у зв’язку з відсутністю реєстрації, пенсіонер має обов’язково звернутись до територіального органу соціального захисту населення та отримати довідку про взяття на облік внутрішньопереміщеної особи відповідно до постанови Кабміну від 01.10.2014 № 509.
– Чи можливе переведення виплати пенсії на підконтрольну територію за зверненням родичів пенсіонера або за довіреністю?
– Ні, заява про запит пенсійної справи за новим місцем проживання подається пенсіонером особисто до органу, що призначає пенсію, за новим місцем проживання (реєстрації).
Це передбачено пунктом 1.5 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846.
– Який порядок виплати допомоги на поховання пенсіонерів, котрі перебували на обліку в управліннях Пенсійного фонду України на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції?
– Якщо пенсіонер на час смерті не перебував на обліку в управлінні Пенсійного фонду України на підконтрольній території, виплату допомоги на поховання та недоотриманої пенсії померлого здійснює управління Пенсійного фонду України на території, контрольованій українською владою, до якого звернулися особи, які мають право на отримання таких виплат відповідно до законодавства.
До заяви про виплату допомоги на поховання необхідно надати витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть, виданий територіальним органом Міністерства юстиції України у порядку, визначеному чинним законодавством щодо проведення державної реєстрації смерті, а також документи, що підтверджують статус заявника.
– Як підтвердити переселенцям факт звільнення з роботи для виплати пенсії в повному обсязі?
– Особи, які переміщені з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, не завжди мають можливість надати трудову книжку з записами про звільнення з роботи у період проведення антитерористичної операції.
Для таких осіб статус «непрацюючий» можливо визначити на підставі особистої заяви довільної форми із зазначенням дати, з якої особа не працює, та пояснення обставин, у зв’язку з якими не може внести запис в трудову книжку чи надати оригінал трудової книжки. Орган Пенсійного фонду України перевіряє індивідуальні відомості про застраховану особу щодо наявності інформації про сплату страхових внесків, відсутність в Державному єдиному реєстрі інформації про державну реєстрацію фізичної особи–підприємця.
У разі виявлення в подальшому факту роботи особи або інформації про іншу дату звільнення з роботи, утримання надміру виплачених сум пенсії вирішується відповідно до статті 50 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
ХХХ
Запровадження нової системи обслуговування громадян на базі централізованих інформаційних технологій
з 1 липня 2016 року в Тернопільському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України нашої області запровадили централізовану систему призначення та виплати пенсій.
Ця система базується на формуванні та веденні Електронної пенсійної справи. Головною метою її створення є запровадження автоматизованої обробки даних та документів із забезпеченням максимальної доступності громадян до послуг Пенсійного фонду незалежно від місця проживання.
Ведення Електронної пенсійної справи дає змогу не тільки відмовитися від величезного паперового документообігу, а й спростити процедури прийому та обслуговування громадян, істотно скоротити час їх спілкування з фахівцями Фонду. Вся інформація про особу відразу потрапляє в Електронну пенсійну справу, яку формують під час першого звернення громадянина в Пенсійний фонд та обробляють за допомогою централізованої системи призначення й виплати пенсій. Ця система є єдиною для всіх управлінь Фонду, захищеною за сучасними стандартами, що унеможливлює втрату персональних даних та витік інформації. Безперечними перевагами централізованої системи є :
– надання послуг громадянам незалежно від місця їхньої реєстрації;
– можливість дистанційного обслуговування;
– автоматичний розрахунок оптимального виду та розміру пенсії;
– зменшення часу обслуговування;
– відмова від величезного паперового документообігу за рахунок запровадження електронного документообігу;
– забезпечення надійного захисту даних.
Насправді процедура дуже проста: для призначення пенсії людина подає працівникові Пенсійного фонду всі оригінали потрібних документів (паспорт, трудову книжку тощо), потім їх сканують (оцифровують) і формують Електронну пенсійну справу. Фахівець Пенсійного фонду заповнює в електронній формі заяву про призначення пенсії й роздруковує її, а людина, якій призначають пенсію, лише посвідчує цю заяву своїм підписом.
Електронні пенсійні справи, які міститимуть скановані пенсійні документи, а також усі розрахунки під час призначення та перерахунку пенсії, становитимуть основний пенсійний архів.
Передбачено також, що пенсіонери зможуть у будь-який час через Інтернет ознайомитися з даними своєї пенсійної справи за допомогою електронного цифрового підпису.
Богдана ШИЙКА, студентка ТНПУ