Територіальні громади і райдержадміністрації: шляхи взаємодії

Минулого четверга завершилось проведення індивідуальних зустрічей голови ОДА Степана Барни, його заступників та голів райдержадміністрацій з головами об’єднаних територіальних громад на предмет дієвості й ефективності адміністративно–територіальної реформи та перспективи майбутніх змін у системі управління територіями.

– Степане Степановичу, що це було? Черговий іспит (як нещодавно з головами РДА) на предмет професійної обізнаності та спроможності нових керівників об’єднаних громад якісно виконувати свої функції, чи захід, спрямований напрацювати спільні дії для вдосконалення системи управління процесами життєзабезпечення?

– Скажу так: це було взаємозацікавлене з’ясування усіх плюсів та мінусів результатів проведення однієї з найважливіших складових адміністративно–територіальної реформи – утворення й організації функціонування об’єднаних територіальних громад. Ми зобов’язані до найменших дрібниць володіти такою інформацією, щоб і самим вносити певні корективи у спільні дії, і сигналізувати про усі проблемні питання до Києва з конкретними вимогами та пропозиціями. Як відомо, область визначено пілотною з проведення саме цих радикальних змін.

Вже найближчим часом це коло питань ми детально обговоримо на великому форумі «Децентралізація – основа формування ефективної системи управління та місцевого розвитку», в якому візьмуть участь представники усіх гілок влади області, Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман, представники міністерств та відомств, а також проектів міжнародної технічної допомоги у сфері реформ, заступники голів обласних державних адміністрацій, експерти у сфері реформування, представники центральних і місцевих ЗМІ.

Чому ці питання є такими нагальними та архіважливими? Необхідно прискорено завершувати проведення усіх складових адміністративно-територіальної реформи у повному їх обсязі. Не можна зупинятися на півдорозі побудови демократичного суспільства, збавляти темпи проведення реформ. Як і неприпустимо проводити напівреформи, не усунувши дуалізму, зайву бюрократію в управлінні територіями. Водночас, контроль держави має бути забезпечений у всьому…  Ось ці проблеми і були в основі наших бесід з головами об’єднаних територіальних громад. Крім того, йшлося й про інші конкретні речі: організацію забезпечення життєдіяльності кожної конкретної території, проблемні питання, які тут виникають, про співпрацю та соціально-економічні проекти – взаємовигідні, найперше, для усіх громадян…

– З вами не можна не погодитись, що радикальні реформи є життєво необхідними і проводити їх треба швидко й ефективно. Але ж, на думку експертів, процес уже затягнувся. Скажімо, лише третина територій об’єдналися в ОТГ (а в масштабі держави – ще менше). А в тих районах, де це відбулось майже на сто відсотків, продовжують «активно» працювати, не змінюючи своїх функцій, райдержадміністрації та райради. Як тут бути?

– Ось і про це ми також будемо детально говорити на проанонсованому форумі. Моя особиста позиція у цих питаннях відома: я підтримую повну передачу усіх управлінських повноважень та обов’язків місцевому самоврядуванню, однак при цьому за державою має залишатись вагома і дієва система загального нагляду і контролю за дотриманням Конституції та Законів України. Займатися цим мають реформовані державні адміністрації. І цей процес має відбуватись одночасно, паралельно. Якщо цього не станеться, ми розбалансуємо систему влади, завдамо непоправної шкоди суспільству… До речі, схожа система влади існує у всьому цивілізованому світі. Так буде і в нас.

– Це стосується й інших сфер суспільного життя. Або реформувати грунтовно і до кінця, з користю для суспільства, або не починати, не руйнувати. Наша 26-річна практика державного будівництва має, здавалося б, навчити усіх цьому правилу.

– Безумовно, маємо робити правильні висновки з уроків уже новітньої української історії. Відрадно, що Президент та Прем’єр-міністр відстоюють саме таку позицію. На жаль, для окремих політичних сил, в тому числі представлених у Верховній Раді, усі реформи завершуються «на майдані», а основним їх постулатом є цинічний обман громадян, залякування їх, що може загальмувати реформи, призвести до консервації «совкової системи», довічного існування нечесних корупційних схем експлуатації держави олігархатом, латифундистами й іншими рудиментами суспільства, зокрема, і в державному секторі економіки, і в АПК, і в охороні здоров’я, і в інших галузях. Але будемо оптимістами – наша держава і це переживе. Однак не хочеться, аби було багато втрат, особливо часових, ресурсних, людських, моральних…

Розмовляв Володимир БАВОРІВСЬКИЙ

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*