Світлана КУХАРУК: «У дитини, батьків та учителя має бути тісний контакт»

Тепле веселе літо залишилося позаду. Настали шкільні будні дні – нестерпно довгі уроки, домашні завдання, гуртки… Велика кількість нової інформації, знайомств, емоцій. Не завжди діти можуть одразу включитися у робочий процес та зосередитися на навчанні. Батьки теж сумно зітхають, мовляв, допомогли б дитині, але ж як? Тому ми звернулися за порадою до психолога вищої категорії Світлани Маркелівни Кухарук.

Перший раз у перший клас

«Дуже важлива і відповідальна пора настала для першачків і їх батьків. Спочатку дитині потрібно адаптуватися у новому середовищі, тож батькам треба розуміти, що на це піде не менше двох місяців. І це природно, що дитина, котра вдома творча, активна, в школі стає дещо розгубленою, сором’язливою. Дайте  їй час. Якщо бачите, що дитина самотужки не може впоратися, підготуйте її вдома. Наприклад, обіграйте з нею різні життєві ситуації. Наприклад: «Ти йшов із їдальні, замріявся і звернув не в той бік. Що ти робитимеш?» Або ж: «У тебе розв’язалися шнурівки на  уроці фізкультури. Кого ти попросиш про допомогу?» І т.д. Таких ситуацій можна назвати безліч. Головне – пояснити дитині, що потрібно не соромитися, а звернутися за допомогою.

Привчайте дитину до самостійності. Вдома влаштуйте своєрідні тренування: за певний час одягнути шкільну чи спортивну форму, вийняти потрібні підручники з портфеля тощо. Привчайте дитину бути уважною, посидючою.

Раджу батькам завжди шукали з дитиною спільну мову, намагатися заохотити її до навчання, а не змусити. Щоб замість «Учися добре, бо татків ремінь висить в коридорі!» лунало: «Будь уважний, слухай учителя. Якщо не зрозумієш, перепитай. Я тебе люблю. Ти молодець, і в тебе все вийде».

І ще: батьки, ніколи не обговорюйте вчителя при дітях! Бувають випадки, коли до педагога є певні запитання, іноді й претензії. Це нормально. Тоді слід сам на сам з учителем усе спокійно з’ясувати. Бо часто дитина, почувши про вчителя негатив, починає маніпулювати батьками й налаштовувати їх проти наставника, тим самим менше уваги приділяти навчанню. Авторитет учителя – це важливо!

Прощавай, перша вчителько, або Цей шалений 5 клас  

Період, коли учень переходить з молодших класів у старшу школу, де навчальний процес здійснює не одна вчителька, а багато, теж доволі складний. Дитині потрібно адаптуватися до нових правил, предметів, учителів, способів подання інформації. Якщо у молодших класах усе вивчали більше у художній формі, то учні 5-х класів вже починають вивчати дати, формули тощо. Тут на допомогу знову повинні прийти батьки. Вони мають з’ясувати, чи комфортно дитині навчатись, може, вона чогось не розуміє, а сказати про це соромиться. Адже буває, що відмінник у початковій школі у 5-му класі губиться, не може дати собі раду. З дитиною потрібно спілкуватися, допомагати, просто бути поруч. Це – запорука високих оцінок, а головне – психологічного комфорту.

Старші класи

Далі починається не менш складний і відповідальний період – підлітковий вік. Діти стають більш емоційними, підвищено збудливими, ранимими. Вони часто вважають себе дорослими і вимагають, щоб до них саме так і ставилися. Буває, що підлітки стають зверхніми. Це сигналізує про те, що дитині не комфортно. Батькам потрібно стати з дитиною друзями, розмовляти на рівних. Не  напосідати, а допомогти зрозуміти себе, знайти свій шлях. У цей період з’являються улюблені предмети. Батьки мають пояснити, що інші предмети теж потрібні, навіть якщо вони безпосередньо не стосуються майбутньої професії. Їх вивчають для загального розвитку. Зокрема,  математика допомагає людині бути спокійнішою, поміркованішою, уміти аналізувати дії, думати.

Випускники

Батьки знову повинні проявити максимум терпіння. Допомагати, бути поруч, підтримувати. І замість «Як здаси іспити, те і будеш мати. Ми платити за виш не будемо. Думай головою. Якщо провалиш, сама будеш винна» сказати: «Ми поруч, старайся, і в тебе все вийде. Ти – розумниця, і ми в тебе віримо». Дитина відчує опору, і зайві хвилювання відійдуть.

Хочу також звернути увагу на те, що нині учні випускних класів дуже перевантажені. Вчаться до пізньої ночі, іноді нехтуючи сном. Це неправильно. Батькам на це потрібно звернути увагу. Не можна вчитися за рахунок відпочинку та сну. Бо результатів від цього не буде, а фізичний і психологічний стан погіршиться. Батьки, дитина починає новий етап в житті, будьте поруч!

Чи можна змушувати відвідувати гуртки?

Звісно, ні. Треба з дитиною домовитися. Розповісти, що на тому чи іншому гуртку буде цікаво, мовляв, давай кілька разів спробуємо, а якщо не сподобається, тоді пошукаємо інше заняття.

Водночас хотіла б попросити батьків, щоб не записували дітей у різні гуртки з перших тижнів навчання. Дитині треба дати час адаптуватися у школі, а вже через місяць можна відвідувати додаткові заняття.

Основна порада для батьків

У дитини, батьків та учителя має бути тісний контакт. Дуже часто саме його відсутність є причиною непорозумінь. Сьогодні є чимало засобів для зв’язку. Батьки можуть спілкуватися з учителем через Viber, електронну пошту, навіть соціальні мережі, адже батьки працюють і не завжди мають час на те, щоб відвідати школу. Варіантів є безліч, головне – бажання. Пам’ятайте, ви це робите не для вчителя, а для своєї дитини!»

Зоряна ДЕРКАЧ

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*