Антикорупційний фронт – результати 4-річної боротьби

Протягом останнього часу можна почути багато нарікань стосовно відсутності боротьби з корупцією в Україні, чим нібито постійно незадоволений Захід. Факти, які я хочу подати у цьому матеріалі, можуть не сподобатися тим, хто вже повірив активістам з численних, фінансованих на гранти, громадських організацій, яких називають антикорупціонерами. Більш детальне вивчення питання дає змогу стверджувати, що найбільшим борцем з корупцією варто називати саме Українську державу.

Цей матеріал не так про наслідки корупції, як про ліквідацію грунту, на якому корупція процвітала.

Нафтогаз – знищення найбільшого корупційного хабу

Протягом років національна акціонерна компанія «Нафтогаз», постачаючи дешевий газ і збагачуючи інших, була збитковою на мільярди гривень. У рекордному за збитками 2014 році з державного бюджету було перераховано для «Нафтогазу» астрономічну суму – 90 мільярдів гривень. Таким чином, дефіцит цієї компанії становив 5,7% ВВП, що у процентному відношенні співвимірно з усіма витратами та оборону та безпеку у 2018 році.

За рахунок таких велетенських вливань «Нафтогаз» отримував можливість поставляти дешевий газ як для населення, так і для підприємств. А найбільшими промисловими споживачами були підприємства олігархів у металургії та хімічній промисловості.

Серед приватних споживачів найбільше вигравали багаті корупціонери-чиновники та бізнесмени, які використовували не десятки, а сотні кубометрів газу для опалення відкритих басейнів, літніх садів та маєтків, площею понад тисячу квадратних метрів.

Революційна реформа, завдяки якій найбідніші отримали субсидії, а багатші – значно більші рахунки, посприяла справжньому одужанню «Нафтогазу», а разом з ним і державного бюджету. Держава повністю припинила компенсацію мільярдних збитків цієї компанії коштом усіх платників податків.

Станом на сьогодні з “чорної діри”, де безслідно зникали мільярди гривень, «Нафтогаз» став одним із найбільших платників податків. У 2016 році він уперше перетворився на донора державного бюджету. А в 2017-му  сплатив до бюджету 106 млрд грн (близько 14% загальних доходів держбюджету).

Проте такі сміливі і результативні зміни викликали лють і нерозуміння в олігархів, які змушені нині витрачати значно більше на закупівлю газу. Деякі телеканали, які їм належать, розпочали медійну кампанію дискредитації цих оздоровчих для країни кроків.

Ліквідація «податкових ям» та прозоре адміністрування ПДВ

За оцінкою Міністерства доходів та зборів, обсяг «податкових ям» у 2013 році становив понад 300 млрд грн, в результаті чого до державного бюджету не надійшло близько 50 млрд грн доходів. Загалом у 2010-2013 роках сукупний обсяг «податкових ям» сягнув 600 млрд грн. Як правило, використовували схеми для приховування прибутку, або утворення несправжніх витрат, що значно обмежувало сплату основних податків.

Не можна сказати, що вигоду від «податкових ям» отримувала лише сім’я Януковича, радше варто говорити про велетенський обсяг коштів, які розподіляли усі тодішні олігархи, мінімізуючи сплату податків у державний бюджет.

Боротьба з «податковими ямами» почалася з 2014 року. У 2015-му, незважаючи на загрозу політичної кризи, Порошенко наполіг на поверненні контролю уряду у державній компанії «Укрнафта», яка перебувала тоді під впливом Ігоря Коломойського. В результаті було виявлено і поступово сплачено до бюджету кілька мільярдів гривень заборгованих податків та обов’язкових платежів.

Але справжнім порятунком для бюджету стала система електронного адміністрування ПДВ, що також була введена за активного наполягання Президента. За даними ДФС, лише за перші кілька місяців 2016 року, коли СЕА ПДВ ще працювала в тестовому режимі, з тіньового обороту було виведено 5 млрд грн. В цілому за 2016 рік було зупинено формування схемного податкового кредиту на суму близько 11 млрд грн.

Кожен неупереджений дослідник може побачити дивовижне зростання державного бюджету 2014 по 2018 рік, яке відбулося без запровадження нових податків й значного зростання ВВП.

Графік, де показано, що доходи бюджету збільшилися у 2,2 раза за 4 роки, – найкраще свідчення виходу української економіки з тіні в результаті реформ і боротьби з корупцією.

 

Очищення від корупції державних закупівель завдяки системі ProZorro

За даними СБУ, щорічні втрати від корупційних схем у сфері закупівель до 2014 року сягали 10-15% (35-52,5 млрд грн) видаткової частини державного бюджету. А у випадку з сумнозвісним Євро-2012 чиновники могли присвоїти майже третину багатомільярдного бюджету підготовки чемпіонату. У 2013 році загальна вартість угод на закупівлю товарів, робіт та послуг становила майже 186 млрд грн. При цьому чи не половина цих закупівель відбувалася за неконкурентною процедурою (в одного постачальника).

Ще в 2014 році завдяки співпраці з МВФ та ЄС Верховна Рада ухвалила новий Закон “Про здійснення державних закупівель», який запровадив в Україні норми Євросоюзу. Всі центральні органи державної влади і природні монополії перейшли на закупівлі через ProZorro з 1 квітня 2016 року, а інші державні структури – з 1 серпня 2016 року.

Прозорість і відкритість даних щодо закупівель було забезпечено нормою закону, що всі угоди про закупівлі понад 50 000 грн мають бути оприлюднені в системі ProZorro.

Іноземні експерти одноголосно вважають українську систему державних закупівель найбільшим успіхом у боротьбі з корупцією. В травні 2016 року Prozorro стала переможцем на Міжнародному конкурсі World Procurement Awards 2016.

Її ефективність у масштабах країни навіть важко оцінити. Наприклад, у 2017 році лише підприємства групи «Нафтогаз» зберегли мільярди гривень і стали лідерами системи державних закупівель за кількістю зекономлених коштів. У серпні 2017 року ПАТ «Укртрансгаз» отримало виграш на цій системі 2,3 млрд грн, а ПАТ «Укргазвидобування» заощадило 2 млрд грн.

Безумовно, корупція в Україні ще не подолана і загальновідомі проблеми залишаються поки в частині покарання корупціонерів. Однак за 4 роки Президент і  уряд зробили низку важливих кроків щодо усунення передумов для процвітання корупції.

Якщо ж після створення Антикорупційного суду НАБУ зможе довести до логічних судових вироків майже сотню порушених агентством справ, за якими вже завершене досудове слідство, то ми побачимо нову, очищену від корупції, зовсім іншу країну.

 Віктор УКОЛОВ, політтехнолог

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*